Friday 10 May 2013

Kenapa Fotografi??

Orang tanya kenapa aku minat fotografi??
Bukan membazir ke beli DSLR yg harganya beribu-ribu??
Lain la kalau kau buat job sebab duit masuk.

Yes of course natang tu mahal nak mampos. (ayat agak kasar)
N yes aku setuju orang main DSLR ni kebanyakannya buat job so that, income masuk n boleh cover balik duit keluar beli DSLR.

But, for me photography is a kind of art. Aku memang tak pandai lukis or mewarna ada shadow2 bagai. Ada orang boleh melukis panorama yang cantik2. Ada gak orang boleh melukis apa yang ada dalam kepala otak dia. And aku jeles ngan orang2 cam ni.

So, melalui fotografi, (in my opinion) adalah alternatif seni yang mudah dihasilkan oleh orang2 kurang upaya melukis mcm aku. Dan juga, fotografi adalah cara yang lebih cepat untuk menghasilkan sebuah hasil seni. Kalau teringin nak guna gambar lanskap nak buat wallpaper laptop, pi tangkap gambaq mcm mana hang suka. Dan jugak, aku rasa ini adalah salah satu cara aku mengucapkan dan mengagungkan ciptaan Allah yg hebat.

Ada jugak orang tanya kenapa tak guna ja kamera biasa?? Dapat angle cantik, cantik ar gambaq tuh. Bagi aku, tak jugak. Aku lebih suka DSLR sebab dia ada MP yang tinggi drpd kamera digital biasa. Maka, gambar yang dihasilkan oleh DSLR sangat jauh berbeza dengan gambar yang dihasilkan oleh kamera digital biasa. Yes betul kalau ada DSLR, tak dak angle yg baguih tak guna jugak gambaq tuh. Baik pakai kamera digital biasa kalau gitu. It's up to you. Satu lagi sebab aku lebih suka DSLR adalah sebab natang ni ada fungsi manual. Yes memang susah nak set guna manual setting. Tapi, untung2 kita dapat belajar benda baru. Kalau ada orang bg DSLR suruh tangkap gambaq depa, tak dak la ketaq lutut nk setting kt mana. Bak kata UAI, belajar la pakai manual kalau nak main DSLR.

Ok. Adioss

No comments:

Post a Comment